Radim Jančura je známý podnikatel vlastnící českou akciovou společnost Student Agency. Student Agency je příkladem, že i v čechách se dá podnikat a to dokonce i bez státních zakázek. Jejich síť autobusové dopravy je vytížená a vyhledávaná a v podstatě na českém trhu nemá konkureci. Autobusová doprava funguje ale pro firmu spíše jako způsob zviditelnění, než jako hlavní zdroj příjmů. Peníze vydělává SA hlavně z prodeje letenek.
Po ovládnutí autobusové dopravy na hlavních českých tazích bylo logickým krokem zajímat se o železnici, u nás tak zbědovanou. Kdo kdy cestoval českým vlakem dá mi určitě za pravdu, že už dvacet let je to zhruba stejné (opravdu nevidím skoro žádný vývoj ani co se týče kvality cestování, ani co se týče renovace/modernizace nádražních prostor), a to příšerné. Chcete li zažít dobrodružství, nemusíte za to platit velké peníze specializovaným agenturám, ale stačí si zakoupit jízdenku u ČD.
Je obecně známo, že vlaková doprava je v českém podání extrémě ztrátová. Je to logicky způsobeno tím, že na trhu vládne monopol, podporovaný jak zleva, tak zprava politického spektra. Politickým strukturám se daří úspěšně z tohoto neprůhledného odvětví nemorálními až nezákonými praktikami už leta tahat spoustu peněz, a proto se snaží ze všech sil udržet status quo.
Právě Jančura a jeho "žluté vlaky", se kterými chtěl na železnici vstoupit a utkat se s ČD v tenderu, měli být ti, kdo jejich železniční hegemonii naruší. Nepoužíval k tomu ale žádné neprůhledné praktiky a postupy , ale pouze se domáhal svého a našeho prává a nabádal příslušná místa k použití selského rozumu. Hejtmani ovšem žádné tendry nevypsali a dotace na regionální spoje "přiklepli" ČD na dalších 10 let. Samozřejmě odmítli brát v úvahu fakt, že Jančura nabízí nové luxusní vlakové soupravy, sebepenalizaci za nedodržení jizdního řádu, nižší jízdne a v součtu tedy dává takovou nabídku, díky které by stát získal moderní, levnější a spolehlivější vlakovou dopravu a ještě by ušetřil (dle Jančurova závazného návrhu, se kterým se chtěl účastnit tenderu) 20mld korun. ČD oproti tomu nic nového už dvacet let nenabízí, když nepočítáme drasitcky ztrátová Pendolina (ty jediné stát nedotuje), jejichž provoz právě omezují.
Jančurův pohár trpělivosti přetekl a teď chce peníze, které měl připraveny na rozjetí svého železničního podnikání, inevstovat do kampaně proti hejtmanům (shodou okolností všech ČSSD) a do sporu s Českou republikou u Evrospkého soudního dvora. Myslím, že je to rozumný a logický tah. Dokonce si myslím, že Jančura má pramalou šanci prohrát. Jsem rád, že konečně se našel někdo ze soukromého sektoru, který neměl se státem dříve skoro nic společného, který se snaží takto masivně upozornit na nepráví a libovůli našich moderních politků, které jsme denně obětmi. Víc takových lidí.
Koho téma zaujalo, ať si přečte rozhovor s Jančurou na ihned.cz.
Martin Abel: Danajský dar klimatické žalobě
-
Danajský dar. Tím se ukázal být červnový rozsudek Městského soudu v Praze
pro klimatické žalobce, kteří navrhovali určit, že žalovaná ministerstva
nepřij...
před 1 rokem
Žádné komentáře:
Okomentovat